خانه / جشنواره / بورس به دنبال رانت خواری بزرگ از بودجه

بورس به دنبال رانت خواری بزرگ از بودجه

بورس، حق الناسی که به تاراج رفت؛ تذکرات صریح رئیس مجلس برای مقابله با رانت ها در بازار سرمایه
قرار بود که بورس به کمک معیشت مردم بیاید و مردم از درآمد آن منتفع شوند اما عده ای از آن بهره مند شدند و عده ای آسیب دیدند و تمام دار و ندار خود را از دست دادند، همین وضعیت بی ثبات بازار بورس سبب شد که نمایندگان ضمن کلید زدن تحقیق و تفحص از سازمان بورس در جلسه هفته گذشته، امروز نیز در صحن علنی جلسه مفصلی با وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس جدید دولت سیزدهم بگذارند و با استماع گزارش آن‌ها، نسبت به تعیین تکلیف هر چه سریع تر این بازار تاکید موکد کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، چالش‌های پیرامون بازار سرمایه، نقش موثر آن در کشور و ضررهایی که از این ناحیه متوجه آحاد مردم شده است سبب شد؛ جلسه امروز(سه شنبه ۱۸ آبان ماه) با سخنان وزیر اقتصاد که خود تا چندی پیش بر صندلی نمایندگی تکیه داشت آغاز شود.

خاندوزی: رشد ۳۰۰ هزار واحدی بازار بورس طی ۶ ماه گذشته

احسان خاندوزی که فقط چند ماهی است سکان وزارت اقتصاد را در دست گرفته است با قرار گرفتن در پشت تریبون علنی مجلس از رشد ۳۰۰ هزار واحدی بازار بورس طی ۶ ماه گذشته و معامله ۳۸ میلیون تن انواع محصولات در بورس کالا خبر داد و از مسئولان دولتی و مجلس و اصحاب رسانه درخواست کرد، در گشودن پنجره امید به روی فعالان اقتصادی، پیش‌بینی‌ پذیر کردن آینده اقتصاد، به وزارت امور اقتصادی کمک کنند.

بورس

اما گویا اظهارت این وزیر جوان و تازه نفس چندان مورد وثوق نمایندگان نبود چراکه در ادامه چندی از نمایندگان نقطه نظرات و تحلیل‌های نه ندان مثبت خود را درباره گزارش وزیر اقتصاد یکی پس از دیگری بیان کردند؛

آزادی خواه: مقایسه بازار سرمایه با سایر بازارها قیاس مع الفارغ است و دردی از مردم دوا نمی کند

در این بین احد آزادی خواه نماینده ملایر، درد مردم را هدف سخنان خود قرار داد و با بیان اینکه بسیاری از خانواده‌ها در این بازار به خاطر مشکلات مدیریتی و سرمایه خود را از دست داده‌اند، به گزارش وزیر اقتصاد درباره بازار بورس اشاره کرد و گفت: مقایسه بازار سرمایه با بازار خودرو، طلا، سکه و مسکن قیاسی مع‌الفارغ است و اینکه وزیر محترم آن را نسبت به سایر بازارها سودآورتر می خواند صحیح نیست و دردی از مردم دوا نمی‌کند.

نظری خانقاه: این چه بورسی است که با یک اظهارنظر جابه جا می‌شود!

دود شد و رفت! این نگاهی است که سید غنی نظری خانقاه نسبت به سرمایه مردم طی یک سال گذشته در بازار سرمایه دارد، او دغدغه‌های خود را در این باره خطاب به وزیر اقتصاد اینگونه بیان کرد؛ اینکه شما برای فرار از مسئولیت عنوان می‌کنید که اظهارنظر نمایندگان مجلس و برخی متخصصین باعث ریزش بورس می شود درست نیست. این چه بورسی است که با یک اظهارنظر جابه جا می شود و نوسان پیدا می‌کند؟!

طاهری: تصمیمات غلط در بخش‌های دیگر دولت نباید در بازار سرمایه تاثیرگذار باشد

بنابراین گزارش، مصطفی طاهری نیز معتقد است، اگر در بخش‌های مختلف دولت و وزارتخانه‌های اقتصادی ادعا شود که سیاست‌های وزرای دیگر سبب برهم خوردن نظم بورس است برای ما قابل قبول نیست و ما دولت را یکپارچه می‌دانیم و وزیر اقتصاد باید هماهنگی این بخش را برعهده بگیرد.

رحیمی جهان آبادی: مردم با تشویق صداوسیما و مسئولان بدون اینکه تخصص لازم را داشته باشند، وارد بورس می‌شوند

جلیل رحیمی جهان آبادی دیگر نماینده‌ای بود که پس از استماع گزارش سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی نسبت به آن واکنش نشان داد و با ابراز نگرانی نسبت به حجم بالای نقدینگی در کشور، گفت: این نقدینگی هر بار یکی از بازارهای مسکن، سکه، ارز و بورس را با خاک یکسان می کند.

شمس الدین حسینی: وقت آن است که دولت بسته های اقتصادی را باز کند!

“بسته سیاست اقتصادی دولت چیست؟” این سوالی است که سید شمس‌الدین حسینی رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس در ابتدای سخنانش در پی گزارش ارائه شده ازسوی وزیر اقتصاد مطرح کرد، افزود: بازار سرمایه جدا از سایر بازارهای اقتصادی نیست مگر می شود رشد اقتصادی صفر و تورم زیر ۵۰ درصد باشد و به مردم بگوییم بازار سرمایه با نظارت های ما بهبود پیدا کرده است. نظارت مهم است اما امروزه وقت آن است که دولت بسته های اقتصادی را باز کند اما متاسفانه به این امر توجهی نکرده است.

رضاخواه: افزایش نرخ سود بانکی منجر به نزولی شدن بورس می‌شود/ وزیر اقتصاد ورود کند

این گزارش می‌افزاید: همچنین مجتبی رضاخواه معتقد است نزولی شدن بازار سرمایه در سال ۹۹ پس از صعود بسیار آن خطایی بود که دولت گذشته انجام داد، چراکه عموم مردم و حتی آنهایی که با بورس آشنایی نداشتند را نیز به حضور در این بازار تشویق کرد.

او که رابطه مستقیمی میان افزایش سودهای بانکی و نزولی شدن بازار بورس می‌بیند، می‌افزاید: به نظر می‌رسد که نرخ سود بانکی افزایش یافته است درصورت درستی این موضوع، بانک‌ها به جای سرمایه‌گذاری در بورس، نقدینگی را میان خودشان جابه‌جایی می‌کنند و این امر منجر به نزولی شدن بیشتر بازار سرمایه می‌شود.

پورابراهیمی: ساماندهی شبکه‌های مجازی و تغییر مدیریت نظارت بر بازار سرمایه جزو اولویت‌های اصلی وزارت اقتصاد باید باشد

بنابراین گزارش، روزی تعداد فعالان بورس در کشور به سختی به ۲۰۰ هزار نفر می‌رسیدند اما پس از افزایش به ۲ میلیون نفر رسید و امروز بخش عمد‌ه‌ای از جمعیت کشور در حوزه بازار سرمایه به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم حضور دارند. مطابق همین تحلیل محمدرضا پورابراهمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس پس از ارائه گزارش از سوی وزیر اقتصاد درباره بورس، از نقش فضای مجازی در مدیریت بازار سرمایه گفت و در این رابطه افزود: امروز شبکه‌های مجازی و صفحات شخصی در تصمیم‌گیری‌های مردم تأثیرگذار هستند، حوزه نظارتی در این میان در کجا قرار گرفته است؟

معاون اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس: آیا رشد شاخص کل بورس قضاوت عملکرد مثبت دولت ها است؟

همچنین علی روحانی معاون دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس که در این جلسه حضور داشت درباره وضعیت بازار بورس گفت: روند بازار سرمایه پس از رشد چهار الی پنج ماهه ابتدای سال ۹۹ وارد یک فضای نزولی و نوسانی تا به امروز شد و رشد سال گذشته نیز سازگار با متغییرهای اقتصادی نبود،همچنین ریزش و نوسانات بازار نیز ناشی از بی تدبیری در مدیریت بازار بوده است.

واکنش زنگنه به گزارش مرکز پژوهش‌ها 

محسن زنگنه پس از قرائت گزارش وضعیت بورس ازسوی معاون دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس در تذکری آئین‌نامه‌ای گفت: متأسفانه مرکز پژوهش‌های مجلس به عنوان زبان و مغز متفکر مجلس گزارشی را در صحن قرائت کرد که به طور کامل با جهت‌گیری و با اصول و مبانی اقتصاد اسلامی کاملا در تضاد است.

اما مسئله بورس تا جایی برای نمایندگان حائزاهمیت بود که در  تذکرات شفاهی خود نیز به آن پرداختند که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است؛

دلخوش: بورس و اقتصاد عشقی اداره می‌شود!

در ادامه شاعر مجلس یا همان سیدکاظم دلخوش باز هم با استفاده از طبع شاعرانه خود و با کنایه به نام رئیس جدید سازمان بورس در تذکری شفاهی،گفت: بورس عشقی اداره می‌شود! و نسبت به اینکه رئیس جمهور فردی غیرمرتبط را به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش معرفی کرده انتقاد کرد.

سلیمی: بورس تحت تاثیر قیمت گذاری دستوری، انضباط پولی، افزایش تولید و کنترل نرخ ارز است/ دولت از سهامداران خرد حمایت کند

“سازوکار وزارت اقتصاد برای نظارت، شفافیت و عدالت در بازار بورس چیست؟” علیرضا سلیمی با طرح این سوال در تذکری شفاهی گفت: دولت قبل با ریل گذاری اشتباه بخشی از کسری بودجه خود را جبران کرد! اکنون وزارت اقتصاد مشخص کند برای جبران این اقدامات آسیب‌زا چه برنامه ای دارد.

دکتر احسان خاندوزی وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی

توئیت‌های خاندوزی کار دستتش داد!

به نظر می‌رسد توئیت‌های خاندوزی پیش از رسیدن به مسند وزارت این روزها دارد کار دستش می‌دهد چراکه امروز نمایندگان با استناد به آن توئیت‌ها و راهکارهای -که ازسوی وی برای ساماندهی بازار بورس ارائه می‌شد- خواستار اجرا کردن همان راهکارها هستند…

آصفری: بورس حق الناس است/ دولت در خصوص انتشار اوراق گزارش دروغ ندهد

و به‌یقین همان طور که محمد حسن آصفری تاکید دارد؛ بورس حق‌الناس است اما امروز دلالانی وارد بورس شدند که سرمایه مردم را به تاراج برده‌اند به همین دلیل این نماینده در تذکری می‌گوید؛ چرا دولت درخصوص انتشار اوراق به مردم گزارش دروغ می‌دهد؟ چراکه براساس اسناد خزانه از مهرماه تاکنون ۸ هزار میلیارد اوراق توسط دولت به فروش رسیده اما دولت می‌گوید اوراقی به فروش نرسیده است.

بابایی کارنامی: نباید سوءتدبیرهای دولت قبل نباید به پای دولت سیزدهم نوشته شود

بابایی کارنامی نیز در تذکری شفاهی با بیان اینکه نباید سوءتدبیرهای دولت قبل به پای دولت سیزدهم نوشته شود، گفت: کنترل تورم و بهبود بازار سرمایه ازجمله موارد مهمی است که باید از طریق هماهنگی بین دولت و مجلس دنبال شود.

اما در پایان پس از ۲ ساعت بحث و بررسی پیرامون وضعیت بازار بورس، رئیس سازمان بورس نیز توضیحات نهایی را به شرح ذیل ارائه کرد؛

عشقی: مهمترین ماموریت سازمان بورس؛ ایجاد ثبات و بازسازی اعتماد مخدوش شده همه سهامداران

همکاری بی‌سابقه بورس و بانک مرکزی، برنامه سازمان بورس برای بیمه سهام سامداران، رشد ۷۰ درصدی سودآوری شرکت‌های فعال در بورس نسبت به سال گذشته و… ازجمله رئوس توضیحات رئیس سازمان بورس در این رابطه به شمار می‌آیند.

دکتر محمدباقر قالیباف صحن چهره

تذکرات و مطالبات صریح قالیباف درباره بازار سرمایه/سازمان بورس به موضوع روابط و رانت‌های اطلاعاتی در بورس ورود کند

این گزارش می افزادید: فصل الخطاب موضوع بورس در جلسه علنی امروز سخنان رئیس مجلس بود چراکه پس از ایراد سخن وی، پرونده بررسی وضعیت بورس در جلسه علنی امروز بسته شد و نمایندگان بررسی دستورات دیگری را در دست گرفتند.

رئیس مجلس پس از اظهارات وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس سازمان بورس و جمعی از نمایندگان با بیان اینکه امروز هر تصمیمی که بانک مرکزی بگیرد، در بورس اثرگذار است، گفت: ما از سازمان بورس و آقای عشقی توقع داریم، به بحث نظارت و کنترل و روابط و رانت‌های اطلاعاتی که سبب می شود عده ای در بورس بهره مند شوند و عده ای آسیب ببینند ورود کند، این موضوع مستقیم به مدیریت بورس و نظارت و کنترل ذاتی مرتبط است.

نامه معرفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اعلام وصول شد

در صحن علنی امروز نامه معرفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اعلام وصول شد و رئیس مجلس در خصوص برگزاری جلسه رأی اعتماد توضیحاتی ارائه کرد. همچنین ۷ طرح دیگر در صحن امروز اعلام وصول شد.

موافقت مجلس با تحقیق و تفحص از عملکرد بانک‌های دولتی

حواشی پیرامون بانک‌ها که گویا چندان هم اسلامی اداره نمی‌شوند تا جایی است که نمایندگان با درخواست تحقیق و تفحص از عملکرد بانک‌های دولتی و بانک‌های واگذار شده بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی موافقت کردند.

گزارش استنکاف دولت قبل در مورد اجرای قانون حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام به قوه قضائیه ارسال شد

اگرچه یکی از استراتژی‌هایی که در حوزه انرژی برای بی‌اثر کردن تحریم‌های ظالمانه آمریکا میتوان بکار گرفت “حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی است که با استفاده از سرمایه‌گذاری‌های مردمی و بخش خصوصی صورت می‌گیرد” اما کم‌کاری و سهل انگاری در انجام وظایف محوله سبب شد تا نمایندگان با ارسال گزارش استنکاف دولت روحانی در مورد اجرای قانون حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام به قوه قضائیه موافقت کردند.

در ادامه مصطفی نخعی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گزارش این کمیسیون را در این مورد قرائت کرد که نمایندگان با ۱۸۴ رأی موافق با آن موافقت کردند و بر این اساس گزارش این استنکاف به قوه قضائیه ارسال خواهد شد.

ناطقان میان دستور 18 آبان ماه

در ادامه صحن علنی امروز ۵ نفر از نمایندگان طبق روال همیشگی به ایراد نطق میان دستور خود پرداختند.

محمودی: پروژه‌های نیمه تمام باید هر چه سریعتر به بهره‌برداری برسد/در سفرهای استانی شتاب زده عمل نکنید

سنگدوینی: ۱۵۰ تا ۱۸۰ هزار تن ظرفیت ماهانه تولید آرد گلستان/ مدیریت بازرگانی دولتی ایران مانع خروج آرد این استان شده است

توانگر: به مردم به جای حاشیه‌ها، دستاوردهای مجلس نشان داده شود

کریمی قدوسی: برخی در حال دوقطبی‌سازی طب نوین و طب سنتی هستند

بانکی پور: “قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت”غربالگری را به فرآیندی استاندارد و بین المللی تبدیل می کند

 

تذکرات و اخطارهای نمایندگان مجلس

 

تذکرات شفاهی 18 آبان ماه

رحمت الله نوروزی: تا سقف ۲۵ هزار میلیارد تومان برای اجرای لایحه رتبه‌بندی اعلام آمادگی کرده است

علیرضا سلیمی: دولت براساس چه مجوزی قانون مجلس در زمینه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی را اجرا نکرد

محمد تقی نقدعلی: باید یک بار برای همیشه بانک‌ها را به پای میز محاکمه بکشانیم/بانک‌ها در لباس بانکداری اسلامی ربا را نهادینه کردند

احد آزادی خواه: وضعیت بازار به هیچ وجه مطلوب نیست/ ضرورت تلاش برای کنترل بازار

عبدالناصر درخشان: بسیاری از ادارات در شهرستان‌های ایرانشهر مستقر نشده‌اند

مجتبی ذوالنوری: رئیس جمهور گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش را از بدنه این وزارتخانه معرفی کند

محمد تقی نقدعلی: وزیر بهداشت باید زوایای واکسیناسیون را برای ما تبیین کند/افرادی که چشم طمع به اختلاف در مجلس انقلابی دارند این آرزو را به گور خواهند برد

منصور علی زارعی کیاپی: وزیر اقتصاد در اسرع وقت دستور لغو توقیف بخشی از تسهیلات پرداختی بانک ها به مردم را بدهد

روح الله ایزدخواه: رسانه‌های معاند صحبت های من را به کل نمایندگان تعمیم داده‌اند/آسیب‌شناسی خودمان هزینه‌سازی برای مجلس نیست

معین الدین سعیدی: در تدوین برنامه هفتم توسعه به استان سیستان و بلوچستان توجه ویژه شود

علی خضریان: کسی حق اختلاف‌افکنی در این مجلس را ندارد/مجلس با وحدت مسائل اصلی مردم را دنبال خواهد کرد

حسن نوروزی: درجه فرمانداری شهرستان بهارستان به درجه ۱ ارتقا یابد

علی علی زاده: مجلس آمادگی تصویب لایحه رتبه‌بندی دارد و این دولت است که می‌گوید اعتبار لازم را ندارد

گودرزوندچگینی: خانوارهای روستایی در خرشک به دلیل رانش زمین بدون سرپناه مانده‌اند

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

برای دومین سال صدای رادیو تبیین از اول خرداد شنیده می شود

برای دومین سال صدای رادیو تبیین از اول خرداد شنیده می شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *